Ka'r Makamı
Ka'r makamı, Geleneksel Türk müziÄŸinin öne çıkan ve duygusal bir derinlik sunan makamlarının baÅŸ tacıdır. Bununla birlikte Ka’r makamı din dışı Türk musikisinin en büyük beste formudur.
​
Ka'r makamı, Türk müziÄŸinin klasik döneminde ortaya çıkmış ve zaman içinde önemli bir yer edinmiÅŸtir. Ka’r, kelime olarak “iÅŸ, güç, sanat ekip biçmek” gibi çeÅŸitli mânâlara gelmektedir. Teknik ve biçimsel yönden Balad ile benzerlik gösterse de Ka’r makamı kendi derin akışının efsunkar ahengi ve Türk Musikisinden aldığı kuvvetiyle balad tarzı müzikten ayrılmakta ve kendini görünür kılmaktadır.
​
Ka’r makamının bestelenmesi için bilgi, kabiliyet ve tecrübe gerekmektedir. “Ayrıca sanatta olgunluk derecesiyle ileri tekniÄŸe ulaÅŸmış olmayı icap ettirecek güç bir form olmasından dolayı ‘güç iÅŸ’ mânasında bu isim kullanılmış olmalıdır.”
​
Kar güfteleri genellikle 4, 6 veyahut 8 mısralıdır. Bunun dışında kar makamının sahip olduÄŸu güfteler daha uzun da olabilmektedir. Ka’r makamının konuları divan ÅŸiiri ile benzerlik göstermekte ve izlekleri genellikle aÅŸk, güzellik, tasvir, övgü üzerine odaklanmaktadır.
​
Ka’r makamına bir örnek olarak Åžîrâz’lı Hâfız’ın gazeli incelenebilir:
Gülbün-i ‘îÅŸ mîdemet sâkî-i gül-izâr kû
Bâd-ı bâhâr mîvezed bâde-i hoÅŸ-güvâr kû
Her gül-i nev zi-gül-ruhî yâd hemî küned velî
GûÅŸ-i sühan-ÅŸinev kucâ dîde-i i’tibâr kû
Meclis-i bezm-i ‘îÅŸrâ gâliye-i meram nîst
Ey dem-i suph-ı hoÅŸ-nefes nâfe-i zülf-i yâr kû
Ey ÅŸâhed-i kudsî keÅŸed bend-i nikâbet
Ve’y mürg-i behiÅŸtî ki dihed dâne vü âbet
​
Günümüz Türkçesi ile;
AyÅŸ ve iÅŸret fidanı yetiÅŸiyor, gül yanaklı sakî nerede?
Bahar rüzgârı esiyor, lezzetli ÅŸarap nerede?
Her taze gül dâima bir gül yanaklıyı hatırlatmakta
Fakat, söz dinleyecek kulak, ibret alacak göz nerede?
Muhabbet meclisinde baÅŸka güzel kokuya ihtiyaç yoktur.
Ey güzel nefesli sabâh vakdi! Sevgilinin mis kokulu zülfü nerede?
Ey güzel! Yüzüne örttüÄŸüm örtüyü kim çeker?
Ey cennet kuÅŸu (yâni sevgilim) sana yeni suyu kim verir?
Åžîrâz’lı Hâfız
Müfte’ilün/mefâ’ilün/müfte’ilün/mefâ’ilün
mef’ûlü/mefâ’îlü/mefâ’îlû/fa’ûlün
Ka'r Makamı ÖrneÄŸi
Segâh Kâr-ı ÅžeÅŸ-âvâz / Abdulkadir Merâgî “Ey ÅŸehinÅŸâh-ı Horasan”
Türk Sanatları Atlası